ALGEMENE VOORWAARDEN FIXgroup (A-INVEST BV)
1. Algemeen
1.1. Dit zijn de algemene voorwaarden (hierna: “Algemene Voorwaarden”) van A-INVEST BV met zetel te 2950 KAPELLEN, Roodborstjeslaan 3, en ingeschreven in de Kruispuntbank der Ondernemingen onder het nummer 0423.081.930. (Hierna: “Verkoper”)
1.2. Definities
De “Klant” is iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die goederen bij de Verkoper bestelt.
De “Consument” is de Klant, uitsluitend natuurlijke persoon, die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen.
Een “Duurzame gegevensdrager” is elk hulpmiddel - waaronder ook begrepen e-mail – dat de Klant in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik gedurende een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bestemd, en die ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
De “Onderneming” is iedere onderneming (al dan niet met rechtspersoonlijkheid) die handelt in de uitoefening van haar professionele activiteit of voor beroepsdoeleinden.
1.3. De Algemene Voorwaarden regelen de relatie tussen de Klant en de Verkoper en zijn als enige van toepassing op alle offertes, bestellingen en overeenkomsten van de Verkoper en maken integraal deel uit van de afgesloten overeenkomst. Tenzij er expliciet en schriftelijk van deze Algemene Voorwaarden wordt afgeweken, zijn zij bindend voor beide partijen en primeren zij boven alle andere mogelijke bepalingen of voorwaarden. De Algemene Voorwaarden zijn als enige van toepassing met uitsluiting van de algemene voorwaarden van de Klant. Bij het ondertekenen van een offerte of een afname van de goederen van de Verkoper op enigerlei wijze, verklaart de Klant dat hij/zij kennis heeft genomen van deze Algemene Voorwaarden en bevestigt hij/zij de hieruit voortvloeiende rechten en verplichtingen te aanvaarden. De Algemene Voorwaarden zijn op ieder ogenblik vrij te raadplegen op de website van de Verkoper: www.fixgroup.be/algemene-voorwaarden.
Indien de overeenkomst op afstand of elektronisch wordt gesloten, wordt in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van de Algemene Voorwaarden langs elektronische weg aan de Klant ter beschikking gesteld op zodanige wijze dat deze door de Klant op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een Duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de Overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de Algemene Voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de Klant langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
1.4. Goederen
De Verkoper is een onderneming actief in de verkoop en distributie van oplossingen in bouwpathologie en vochtbestrijding. De Verkoper biedt onder andere volgende goederen aan: oplossingen voor vocht in muren (opstijgend en doorslaand vocht), oplossingen voor schimmel – en zwammenverwijdering en ventilatie & binnenklimaatbeheer, zowel rechtstreeks aan eindklanten (via webshop) als aan professionele dealers.
1.5. De opgemaakte offertes zijn altijd vrijblijvend. Bestellingen worden in ieder geval slechts bindend na orderbevestiging door de Verkoper, diens vertegenwoordigers, agenten of tussenpersonen. Elke wijziging van lonen, sociale lasten, verzekering, onderaanneming of materialen tussen de aanvaarding van de offerte en de effectieve levering van de goederen, geeft de Verkoper het recht haar prijzen aan te passen. Indien de prijs voor de goederen, zoals opgenomen in de offerte en/of overeenkomst tussen de Klant en Verkoper, ingevolge omstandigheden buiten de wil van Verkoper zouden stijgen (bijvoorbeeld door stijgende materiaalprijzen), behoudt de Verkoper zich het recht voor om de overeengekomen prijs met de Klant te herzien, de prijsstijgingen te verwerken en de overeengekomen prijs dienaangaande aan te passen.
De hogervermelde bepaling is niet van toepassing op bestellingen via de webshop. Voor online aankopen via de webshop gelden de prijzen zoals op het moment van bestelling weergegeven. Deze prijzen zijn bindend na bevestiging van de bestelling door de Verkoper, behoudens kennelijke materiële vergissing.
1.6. Alle technische fiches, productinformatie, handleidingen, schema’s, tekeningen, plannen, ontwerpen of andere documenten opgesteld door de Verkoper blijven diens eigendom. De Klant zal er zich van onthouden deze documenten aan derden over te maken zonder voorafgaandelijke schriftelijke toelating van de Verkoper, op straffe van een schadevergoeding van 15 % van de volledige kostprijs, tenzij de Verkoper zijn grotere effectieve schade aantoont.
2. Leveringsmodaliteiten
2.1. Alle opgegeven leveringstermijnen zijn slechts benaderend, indicatief en informatief hetgeen in hoofde van de Verkoper uitsluitend een inspanningsverbintenis en geenszins een resultaatsverbintenis inhoudt. Op generlei wijze kan het overschrijden van deze termijnen aanleiding geven tot ontbinding van de overeenkomst of tot enige schadevergoeding of verwijlintresten ten laste van de Verkoper. Indien een levering onmogelijk is geworden door omstandigheden buiten de wil van de Verkoper, zal de Verkoper de Klant hiervan onverwijld op de hoogte brengen en een nieuwe leverdatum meedelen.
2.2. De levering van de goederen gebeurt op het door de Klant opgegeven adres. De Klant dient de geleverde goederen onmiddellijk bij ontvangst te controleren. Klachten wegens zichtbare gebreken of verkeerde levering dienen binnen 48 uur na ontvangst schriftelijk aan de Verkoper te worden gemeld. Bij gebrek aan tijdige melding wordt de levering als aanvaard beschouwd. De aanpassing (eigenhandig of door een derde) van de geleverde goederen op enige wijze, geheel of gedeeltelijk wordt onherroepelijk beschouwd als een voorbehoudloze aanvaarding van de goederen.
Alle vorderingen voor (verborgen) gebreken aan overeenstemming dienen onmiddellijk te worden meegedeeld aan de Verkoper doch uiterlijk binnen de twee kalendermaanden volgend op de dag van het vaststellen van het betreffende (verborgen) gebrek op straffe van verval van het recht om een dergelijke vordering in te stellen.
Op de Klant ligt in ieder geval de bewijslast dat de goederen waarop de klacht betrekking heeft, dezelfde zijn als die welke door de Verkoper zijn geleverd.
2.3. Voor bestellingen via de webshop zal de levering plaatsvinden binnen de in de bestelbevestiging vermelde termijn. Indien geen levertermijn werd overeengekomen of aangegeven, verbindt de Verkoper zich ertoe te leveren binnen een redelijke termijn, en uiterlijk binnen 30 dagen na de bestelling. Indien de levering van de goederen niet tijdig kan plaatsvinden, wordt de Klant hiervan tijdig op de hoogte gebracht. Indien alsnog geen levering kan plaatsvinden, verbindt de Verkoper zich ertoe om een redelijke oplossing met de Klant te vinden.
3. Facturatie
3.1. De kostprijs voor levering van de goederen wordt bepaald op het ogenblik van het plaatsen van de bestelling.
Voor Klant-Ondernemingen is de prijs gebaseerd op de tussen de Verkoper en de Klant overeengekomen offerte of aankooporder, dewelke door de Verkoper wordt bevestigd via een orderbevestiging. Bestellingen worden pas bindend na schriftelijke of elektronische bevestiging door de Verkoper. De uitgeschreven facturen zijn betaalbaar binnen dertig (30) dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Indien de waarde van de bestelde goederen meer dan 10.000,00 EUR bedraagt, is de Verkoper gerechtigd om voorafbetalingen of zekerheidsstelling van de bestelling te verlangen alvorens tot (verdere) levering wordt overgegaan.
Voor Klant-Consumenten die via de webshop bestellen, geldt onmiddellijke betaling van de prijs bij bestelling via de beschikbare elektronische betaalmiddelen. De prijzen vermeld in de webshop zijn inclusief btw en alle andere taksen of verplichte kosten. Eventuele bijkomende leverings- of verzendkosten worden afzonderlijk vermeld vóór de bestelling wordt geplaatst. De prijzen zijn bindend na bevestiging van de bestelling door de Verkoper, behoudens kennelijke materiële vergissing.
3.2. Bij gehele of gedeeltelijke niet (-tijdige) betaling van een factuur op de vervaldag begaat de Klant een contractuele wanprestatie. In dat geval zal de Verkoper kosteloos een schriftelijke ingebrekestelling verzenden naar de Klant ter betaling van de openstaande factuur/facturen.
Bij gehele of gedeeltelijke niet betaling van de Klant-Onderneming binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van de hogervermelde ingebrekestelling is de Klant van rechtswege en zonder verdere verwittiging verwijlintresten (vanaf datum 1ste ingebrekestelling) verschuldigd op het onbetaalde factuurbedrag aan een conventionele intrestvoet van 1% per maand, alsook een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het onbetaalde factuurbedrag met een minimum van € 150,00 voor administratieve kosten en buitengerechtelijke invorderingskosten, onverminderd het recht van de Verkoper om een hogere schadevergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijk geleden schade.
Bij gehele of gedeeltelijke niet (tijdige) betaling van de Klant -Consument- op de vervaldatum van de factuur, wordt de Consument een eerste maal kosteloos aangemaand. Bij niet betaling binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van deze eerste aanmaning, zullen er interesten (vanaf datum 1ste ingebrekestelling) en een schadebeding worden aangerekend overeenkomstig artikel XIX.4 Wetboek Economisch Recht. Nalatigheidsintresten worden begroot aan de wettelijke interestvoet zoals bepaalde in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van betalingsachterstand in handelstransacties. Het schadebeding bedraagt:
- voor verschuldigde hoofdsommen tot € 150,00: € 20,00;
- voor verschuldigde hoofdsommen tussen € 150,01 en € 500,00: € 30,00 + 10% van de verschuldigde hoofdsom op de schijf tussen € 150,01 en € 500,00;
- voor verschuldigde hoofdsommen meer dan € 500,00: € 65,00 + 5% van verschuldigde hoofdsom op de schijf boven € 500,01, met een maximum van € 2.000,00;
Bovendien zal er voor elke tweede en bijkomende herinnering een kost verschuldigd zijn van € 7,50.
Indien de Verkoper haar contractuele verplichtingen niet zou nakomen, na daartoe schriftelijk in gebreke te zijn gesteld door de Klant- uitsluitend Consument- waarbij de Verkoper voldoende tijd wordt gegeven om de contractuele verplichtingen alsnog na te komen, heeft de Klant recht op een forfaitaire schadevergoeding berekend volgens de berekeningswijze in hogervermelde alinea.
Bij gehele of gedeeltelijke niet (tijdige) betaling van een factuur op de vervaldag behoudt de Verkoper zich bovendien het recht voor om de uitvoering van de lopende overeenkomst te schorsen, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder schadevergoeding, tot de Verkoper de volledige betaling (incl. interesten en kosten) heeft ontvangen.
3.3. De Verkoper behoudt zich het recht voor leveringen aan Klant-Ondernemingen- op te schorten indien eerdere facturen niet werden voldaan of indien redelijke twijfel bestaat betreffende de solvabiliteit van de Klant-Onderneming.
3.4. Op straffe van verval dient de Klant elk protest met betrekking tot een factuur binnen 8 kalenderdagen na factuurdatum schriftelijk en per aangetekend schrijven over te maken aan de Verkoper, dit met vermelding van factuurnummer en datum. Bij gebreke aan protest binnen hogervermelde termijn worden de facturen als definitief aanvaard beschouwd.
3.5. Het eigendomsrecht van de door de Verkoper geleverde goederen wordt slechts aan de Klant overgedragen na integrale betaling van de bestelling. Als uitzondering op artikel 1583 van het oud Burgerlijk Wetboek, blijven de verkochte of geleverde goederen de exclusieve eigendom van de Verkoper tot de dag der algehele betaling van de factuur. Zolang de betaling van de verkoopprijs niet werd uitgevoerd, is het de Klant verboden de artikelen te verpanden, te schenken of deze ter waarborg te gebruiken, op om het even welke manier alsook om er – om het even welke manier- over te beschikken. Indien de Klant niet aan haar (betalings)verplichtingen voldoet, kunnen de goederen door de Verkoper worden teruggevorderd. Alle daarmee gepaard gaande kosten vallen ten laste van de Klant.
Zolang de Verkoper beschikt over het eigendomsrecht van de geleverde goederen, in overeenstemming met de bepalingen van deze clausule, blijft de Klant aansprakelijk voor het onderhoud en de goede staat van deze goederen. De Klant verbindt zich er eveneens toe de goederen op dergelijke wijze te behouden dat ze niet met andere goederen kunnen worden verward en het te allen tijde duidelijk is dat de goederen eigendom zijn van de Verkoper.
3.6. Facturatiegegevens: Voor iedere wijziging van de gegevens door de Klant, na het versturen van de factuur (hetzij naam, adres, btw percentage,…) zal er een administratieve kost van €75,00 worden aangerekend.
4. Annulatie en beëindiging
4.1. Indien de Klant-Onderneming een bestelling annuleert na orderbevestiging maar vóór levering, is een forfaitaire schadevergoeding van 30% van de totale bestelwaarde verschuldigd, onverminderd het recht van de Verkoper om hogere schade te bewijzen.
4.2. De Verkoper behoudt zich het recht voor bestellingen te annuleren of te schorsen in geval van overmacht, wanbetaling of insolvabiliteit van de Klant. In dat geval worden reeds ontvangen bedragen teruggestort voor zover nog geen levering heeft plaatsgevonden.
5. Herroepingsrecht
5.1. Indien de overeenkomst is gesloten op afstand (via webshop), heeft de Klant-Consument het recht de overeenkomst te herroepen, zonder opgave van redenen, binnen veertien (14) kalenderdagen na de dag waarop de Klant-Consument de goederen fysiek in bezit neemt.
In de volgende situaties begint de herroepingstermijn te lopen:
- bij één bestelling van meerdere goederen die afzonderlijk worden geleverd: de dag waarop de Klant-Consument het laatste goed fysiek geleverd krijgt;
- bij een product dat bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen, de dag waarop de Klant-Consument de laatste zending of het laatste onderdeel fysiek geleverd krijgt;
5.2. Om het herroepingsrecht uit te oefenen, dient de Klant-Consument de Verkoper schriftelijk of per e-mail op de hoogte te stellen van zijn beslissing om de overeenkomst te herroepen. Dit kan via een ondubbelzinnige verklaring of via het modelformulier voor herroeping dat beschikbaar is op de website van de FOD Economie: https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Ventes/Forms/formulier-voor-herroeping.pdf.
De Klant-Consument kan dit formulier of zijn verklaring verzenden vóór het verstrijken van de herroepingstermijn om het herroepingsrecht tijdig uit te oefenen.
5.3. Bij een geldige herroeping zal de Verkoper alle van de Klant-Consument ontvangen betalingen binnen veertien (14) kalenderdagen na de dag waarop de Verkoper op de hoogte is gesteld van de beslissing tot herroeping terugstorten en dit op dezelfde wijze dan dat de betaling werd ontvangen. De eventuele retourkosten zijn evenwel voor rekening van de Klant-Consument, tenzij anders overeengekomen. De Klant-Consument dient de goederen onverwijld, en in ieder geval binnen veertien (14) kalenderdagen na de dag waarop hij zijn beslissing tot herroeping heeft meegedeeld, aan de Verkoper terug te sturen of te overhandigen.
5.4. Indien de Klant-Consument het herroepingsrecht uitoefent, mogen de goederen niet gebruikt zijn. De goederen mogen enkel worden uitgepakt en geïnspecteerd voor zover dat nodig is om de aard, kenmerken en werking ervan vast te stellen, zoals men dat in een fysieke winkel zou mogen doen. De Klant-Consument is aansprakelijk voor waardevermindering van de goederen die het gevolg is van een verdergaand gebruik dan noodzakelijk om hun aard, kenmerken en werking vast te stellen.
6. Aansprakelijkheden
6.1. De Verkoper kan niet aansprakelijk worden gesteld voor indirecte schade, gevolgschade, winstderving, klantverlies of schade voortvloeiend uit het verkeerd gebruik, onoordeelkundige toepassing of verkeerde opslag van de goederen.
6.2. De totale aansprakelijkheid van de Verkoper, uit welke hoofde ook, blijft in ieder geval beperkt tot het factuurbedrag van de betrokken levering.
6.3. De Verkoper staat niet in voor schade die voortvloeit uit advies, toepassing of gebruik van de goederen dat niet strookt met de door de Verkoper meegedeelde technische richtlijnen, productfiches of veiligheidsvoorschriften. De Klant vrijwaart de Verkoper voor alle aanspraken van derden die voortvloeien uit gebruik of opslag van de goederen in strijd met deze richtlijnen.
6.4. De producten van de Verkoper worden geleverd overeenkomstig hun gebruiksdoel en technische specificaties zoals beschreven in de productdocumentatie. De Verkoper garandeert geen resultaten die verder gaan dan wat redelijkerwijs van dergelijke producten mag worden verwacht.
De werking en prestaties van de producten zijn mede afhankelijk van de omstandigheden waarin ze worden toegepast, waarvoor de Klant zelf verantwoordelijk is. De Verkoper is niet aansprakelijk voor schade of tekortkomingen die voortvloeien uit onjuiste installatie, gebruik of toepassing die afwijkt van de instructies of aanbevelingen van de Verkoper.
6.5. Voor Klant-Consumenten geldt een wettelijke garantie van twee (2) jaar. De garantie geldt enkel voor goederen die een gebrek aan overeenstemming vertonen dat bestaat bij de levering. De Klant-Consument dient de Verkoper binnen een redelijke termijn na vaststelling van het gebrek te informeren, en in ieder geval vóór het verstrijken van de garantieperiode. De garantie is niet van toepassing in geval van:
- schade door verkeerd, onoordeelkundig of niet-conform gebruik van de goederen;
- normale slijtage;
- schade veroorzaakt door externe factoren zoals vochtinfiltratie, brand, overstroming of chemische invloeden;
- tussenkomst van derden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Verkoper.
6.6. De toepassing van artikel 6.3 Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk uitgesloten. De Klant, afnemer, aangeslotene of contractant van de Verkoper onthoudt er zich van enige hulppersoon of uitvoeringsagent (zijnde een werknemer, bestuurder of enige andere aangestelde) van de Verkoper buitencontractueel aansprakelijk te stellen voor schade als gevolg van de niet-nakoming van de contractuele verbintenis door de Verkoper. Indien een hulppersoon of uitvoeringsagent van de Verkoper alsnog aangesproken zou worden, heeft deze hulppersoon of uitvoeringsagent in elk geval het recht om alle verweermiddelen in te roepen dewelke zijn of haar opdrachtgever kan inroepen ten aanzien van de Klant, afnemer, aangeslotene of contractant van de Verkoper en dit ongeacht of de betreffende opdrachtgever de Verkoper is of zelf hulppersoon is. Tevens heeft de hulppersoon of uitvoeringsagent het recht om alle verweermiddelen in te roepen dewelke hij of zij zelf ten aanzien van zijn of haar opdrachtgever (al dan niet de Verkoper) kan inroepen.
7. Overmacht
De Verkoper is niet aansprakelijk voor de niet-uitvoering of vertraging in de uitvoering van haar verplichtingen die te wijten is aan overmacht.
Overmacht is elke omstandigheid buiten de wil en controle die de nakoming van de verplichtingen van de Verkoper geheel of gedeeltelijk verhindert of onredelijk bezwaard. Hieronder wordt onder meer –en dus niet limitatief- begrepen: stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen, …
In geval van overmacht:
- zal de Verkoper de Klant hiervan op de hoogte brengen per mail;
- zullen de verplichtingen van de Verkoper worden opgeschort voor de duur van de situatie van overmacht. Wanneer de situatie van overmacht invloed heeft op de levering van de goederen, zal de Verkoper een nieuwe leveringsdatum regelen met de Klant nadat de situatie van overmacht voorbij is.
- heeft zowel de Klant als de Verkoper de mogelijkheid om de overeenkomst te ontbinden, doch uitsluitend indien de situatie van overmacht meer dan 3 maanden heeft geduurd. In geval van annulatie ingevolge overmacht moet de Klant de desgevallend reeds ontvangen goederen terugbezorgen aan de Verkoper en zal de Verkoper de reeds gedane betalingen terugstorten naar de Klant binnen de 14 kalenderdagen na ontvangst van de goederen. De Verkoper zal de Klant terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel dat de Klant heeft gebruikt om te betalen. Indien de Verkoper reeds werken heeft uitgevoerd voor de Klant, zal de Klant de aannemingssom voor de reeds uitgevoerde werken moeten betalen. In dergelijk geval van ontbinding, bestaat er in geen geval een verplichting tot schadevergoeding.
8. Klachtenprocedure
Als de Klant klachten heeft, kan de Klant contact opnemen met de Verkoper via het volgende e-mailadres info@fixgroup.be.
Wanneer de Klant-Consument op deze manier geen oplossing voor het conflict bereikt, kan de Klant contact opnemen met het Europees Centrum voor de Consument (gelegen te 1060 Brussel, Hollandstraat 13; odr@eccbelgium.be) om het geschil buiten de rechtbank te regelen.
9. Varia
De Verkoper behoudt zich het recht voor deze Algemene Voorwaarden te allen tijde te kunnen wijzigen, dit zonder voorafgaande kennisgeving, onder voorbehoud dat deze wijzigingen op haar website www.fixgroup.be worden weergegeven. Deze wijzigingen zullen van toepassing zijn op elke offerte, elke overeenkomst of elke bestelling van goederen die nadien worden geplaatst.
Indien een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden nietig, ongeldig, niet afdwingbaar of onwettig wordt bevonden, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. De leemte die ontstaat in de algemene voorwaarden als gevolg van de nietige, ongeldige, niet afdwingbare of onwettige bepaling zal conform de geldende wetgeving worden opgevangen door de toepassing van een geldige bepaling die de oorspronkelijke economische opzet van de initiële bepaling het dichtst benadert.
Het feit dat de Verkoper of de Klant nalaat de strikte toepassing van één of meerdere van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te eisen, kan niet worden beschouwd als een stilzwijgende afstand van de rechten waarover zij beschikt en verhindert niet om later de strikte naleving ervan te eisen.
10. Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
Deze Algemene Voorwaarden zijn onderworpen aan het Belgisch recht. De overeenkomsten waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn, moeten worden uitgelegd en worden geïnterpreteerd conform het Belgisch recht.
Behoudens andersluidend dwingend recht, behoren alle geschillen tussen partijen omtrent overeenkomsten die aan deze Algemene Voorwaarden zijn onderworpen, uitsluitend tot de bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement Antwerpen, afdeling Antwerpen. Indien de Klant een Consument betreft zullen, voor de geschillen die tussen partijen op grond van deze overeenkomst of andere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn ontstaan, uitsluitend de rechtbanken van de plaats waar de verbintenissen waarover het geschil loopt, of één ervan zijn ontstaan of waar zij worden, zijn of moeten worden uitgevoerd, bevoegd zijn.
Laatste update [03/11/2025]